Benedetta - Recenze (70%)

Paul Verhoeven - Můj oblíbený úchyl. Režisér mající na svědomí takové kousky jako Robocop, (který mě uhranul svou až epickou měrou bizarního násilí,) Total Recall, (Kde mě zaujala krátká rolička Sharon Stone mnohem více než třeba v Základním Instinktu, od téhož režiséra) a především tvůrce  počinu Hollow Man, (Neviditelný Muž) s Kevinem Baconem v hlavní roli, což je snímek, který pro mne asi nejvíce vystihuje režisérovu perverznost, kdy se nebojí pořídit detailní záběr na neviditelnou ruku hnětoucí dámské ňadro, aby z hlavní postavy následně udělal již naprosto zavrženíhodnou bytost, která umlátí holýma rukama kočku.

Tentokrát se již 83letý (!) režisér původem z Holandska, (žijící dlouhodobě za Velkou Louží) rozhodl pro neprobádané téma - Lesbické jeptišky v Itálii 17.století. Nezní to krásně? Zní. Takže jsem se i s přítelkyní vydal do olomouckého alternativního kina Telegraph, za což mu patří dík.

Hned začátek snímku mě zaujal, a donutil mě se zamyslet - co vlastně donutí malou holčičku vstoupit do kláštera? Jak zvláštní a pohnutou mysl musí člověk mít, aby se již v dětství rozhodnul pro něco takového? Je to zvláštní a pohnutá mysl, nebo skutečné osvícení? Nechyběly i humorné scény, a pak už přišlo ono očekávané. (Na co beztak všichni v sále přišli, a kdo říká že ne, ten lže.)
Lesbický románek mezi dvěma hlavními představitelkami.
Přiznejme si - Benedettu i její partnerku/sokyni mohly hrát přitažlivější herečky. Vsadím se ale, že Paul Verhoeven sledoval obsazení právě těmito tvářemi i něco jiného, snad je to jejich skutečná sexuální orientace, snad jejich tváře, které mají v sobě (v případě Virginie Efiry - Benedetta) cosi duchovního, a (v případě Daphne Patakie - Bartolomea,) cosi velmi útrpného. Mimochodem - velmi mne zaujal fakt, že představitelce Benedetty, bylo v době natáčení 43 let (!) zatímco herečka Daphne Patakia je narozená v roce 1992. Virginie Efira mimochodem vypadá na svůj věk extrémně dobře, nevím do jaké míry za to mohou digitální omlazování a podobné hollywoodské finesy, ale na její tělo se dívá o poznání lépe než na její tvář. Virginie Efira (Narozená ve znamení býka, měřící 175 cm, kdyby to někoho zajímalo,) se rozhodně nemá za co stydět, a kdyby měli Oscaři nějakou speciální kategorii Obnažené herečky nad 40, vypadající extrémně dobře, Virginii Efiru bych s klidem nominoval.

Sexuální scény jsou jinak velmi realisticky pojaté, od filmů pro dospělé se vskutku příliš neliší, zaujal mě fakt, že 84letý chlípník Paul si dal dokonce záležet i na detailech jako jsou typické "mlaskavé" zvuky vycházející z dámských pohlavních orgánů a ve snímku lze najít i další realistické finesy.

Co se do filmu naopak mírně nehodilo, byly "snové" scény, které mne sice pobavily klasickým rukopisem režiséra v podobě usekaných hlav a tryskající krve, ale svým pojetím byly lehce debilní, a nepříjemně mi připomněly český počin Život je Život, což by se úplně nemělo dít, a režisérovi to zcela dobrou vizitku nedělá.

Nicméně nad filmem i více než týden po shlédnutí poměrně přemýšlím, ty budeš taky přemýšlet, a pokud jsi fanoušek Holandského režiséra, nemáš co řešit, a jdeš na to! (Ale jen do kina, ostatní je low.)